Škoda 1100 MBX (1969) červená – oranžová.
Je léto. A k létu kromě koupání a zmrzliny patří nepochybně i srazy veteránů. Já mám tahle retro auta moc ráda. Jsou super. Já obdivuji většinou vzhled, manžel pak i technické detaily a vychytávky.
Tentokrát nás upoutala Škoda 1100 MBX.
Tohle klasické „embéčko“ od výrobce Škoda v typech 1000 a 1100 MBX jezdilo na silnicích, když jsem byla malá. Tedy hlavně „tisícovka“ – ta byla běžná.
Škoda 1100 MBX byla vzácná, ale na silnicích jste ji vidět mohli.
Já jsem měla to štěstí, že jsem v ní jako malá holka dokonce jela, protože děda byl dobrý automechanik, auta opravoval, a pak „projížděl“. Bylo mi tehdy málo, ale dodnes si pamatuji na ten úžas, když se otevřely poměrně velké dveře, děda nás posadil, a začal stahovat okénko. A on zároveň s okénkem sjel i prostřední sloupek, a zůstalo jen velké okno. Na tehdejší dobu fakt pecka. Připadalo mi to jako zázrak.
Proto mi udělalo radost, když jsem jedno takové „embéčko“ viděla na srazu veteránů. Tedy viděla jsem ho jen chvíli. On kolem něj byl docela chaos, a spousta lidí. Všichni ho chtěli vidět. Proto jsem ráda, že mám doma alespoň model tohoto auta.
Je to model od Abrexu.
Společnost Abrex byla založena v roce 1998, a původně se zabývala dovozem autíček. Od roku 2004 v Abrexu vyrábějí vlastní modely autíček. A dělají to fakt skvěle.
Všechny modely vypadají jako zmenšené reálné auto. Do nejmenších detailů propracované modely okouzlí každého milovníka aut. Prostě jako by mávl kouzelník hůlkou a reálné auto zmenšil do modelu. Abrex modely jsou tak dokonalé, že žasnete pokaždé, když je máte v ruce.
Stejný pocit mám, když držím v ruce model Škody 1100 MBX v měřítku 1:43.
Ještě chvilku se tomuhle autu budu věnovat. Nebudu popisovat všechny detaily a zajímavosti. Ty si můžeme všichni vyhledat na internetu, a článek by byl moc dlouhý. Vyberu jen pár zajímavostí, které zaujaly na tomto autu mě.
„Embéčka“ byly jedny z nejkrásnějších aut, která se u nás v době komunismu vyráběla. Byla to auta vzhledem úplně jiná, než jsme doposud byli zvyklí vídat, a můžeme na ně být právem hrdí.
Škoda 1000 MB byla první škodovka s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vzniklo jí skoro půl milionu kusů. Následně zavítala do výroby silnější verze 1000 MBX, té bylo vyrobeno 1114 kusů a nejlepší 1100 MBX, té bylo pouze 2517 kusů. Jedná se dnes tedy o poměrně vzácné auto.
Automobilka původně chtěla postavit nástupce Felicie, který měl mít dvoje dveře a plátěnou skládací střechu. Měl se jmenovat Škoda MBX, ale už při výrobě se zjistilo, že takové řešení z technických důvodů není možné. Karoserie měla potíže, nebyla pevná, kroutila se a lámala. Projekt se tedy změnil z kabrioletu na tudor.
Karoserie byla přidáním tuhé střechy pevnější. Nelámala se, ale kvalita i tak nebyla moc dobrá. Torzní tuhost byla prostě špatná a auta se kroutila – pokud nestála rovně, nešly třeba dobře zavřít dveře. Do vozů zatékalo, musely být tedy ručně dodělávány, a byly proto dražší. Potíží měla tato auta tolik, že se s jejich výrobou poměrně brzy přestalo. Pamatuji se, že v žertu se Škodě 100 Mb se přezdívalo“tisíc malých bolestí“.
Přesto mezi lidmi tato auta byla oblíbená. Vypadala totiž skvěle.
Škoda 1100 MBX je tedy klasický dvoudveřový tudor, a od zmíněného embéčka se liší použitím jednoho páru širších dveří bezrámové konstrukce. Auto nemělo B-sloupek – ten se stahoval spolu se zadním bočním okénkem. Sice to v konečném důsledku zapříčinilo nepříliš pevnou karoserii, ale musím uznat, že to vypadalo opravdu velmi efektně. Také zadní okno bylo originální, velké, a hezky řešené.
Možná si řeknete, že 2517 kusů není ve výrobě zas až tak málo. Ale od roku 1969 byla většina aut zničena. Škodovka nikdy neprodávala náhradní karoserii na MBX, takže při vážnější havárii ji nešlo opravit, pouze předělat na 1000 nebo 1100 MB. Některá auta zničila koroze, jiná prostě zmizela.
Takže dnes v ČR jezdí asi 50 těchto nádherných aut. Proto jsou vzácná, a když se někde objeví, jsou obdivována a obklopena lidmi, kteří si je prohlíží. Množství aut odpovídá i cena.
Tato auta jsou velmi drahá, cena je od milionu výš.
Proto většina z nás takové auto v garáži asi mít nebude. Můžeme ho ale mít na poličce, nebo pracovním stole, jako model od Abrex.
Věřte, že tenhle model bude s každým pohledem na něj dělat radost. U nás to tak funguje. Kdykoliv se na něj podívám, mám radost. Jednak proto, že se mi líbí, a také proto, že když ho vidím, jsem zas chvíli ta malá holka, co se v něm vezla s dědou na projížďku.
Popis modelu:
Značka: Abrex
Značka vozidla: Škoda
Měřítko: 1:43
Série: Civilní
Časové zařazení: 60.-90. léta
Materiál: Kov/plast
Barevná skupina: Červená
Barevné provedení: Červená Oranžová
Model vozidla: 1100MBX
Země původu: Vyrobeno v Číně
—————
Přihlaste se k odběru novinek: