Léto není jen doba koupání a dovolených. Je to i doba různých srazů veteránů. Moc rádi s manželem na takové srazy chodíme, a prohlížíme si auta a motorky z dob dávno minulých. Tento víkend mě na jednom takovém srazu upoutala Čezeta ČZ 175/501 – takzvané „Prase“.
Srdce mi radostí zaplesalo, protože to byl první skútr, na kterém jsem se jako teenager svezla, a který jsem tehdy řídila. Jako bych se vrátila do mládí.
Tenhle skútr byla taková srdcovka nejen moje, ale i mého muže, který si „Prase“ sám opravil, a dal dohromady, aby na něm jako kluk mohl jezdit.
Proto máme tuhle Čezetu ČZ 175/501 z roku 1958 doma i jako model od Abrexu – abychom měli radost, kdykoliv se na model podíváme.
Model je naprosto dokonalý, jako ostatně všechy Abrex modely. Model je přesnou kopií opravdového skútru Čezeta – až do nejmenších detailů.
Abrex je známý svou kvalitou modelů, proto když chci někomu udělat radost, nebo chci vybrat dárek pro muže, vyberu Abrex model. Vím, že model, který je zmenšenou kopií oblíbeného auta, nebo motocyklu udělá radost vždycky.
Na naší poličce s modely teď tedy přibyl model Čezeta ČZ 175/501.
V šedesátých letech byly skútry velmi oblíbeným dopravním prostředkem. Československo bylo mistry v jejich stavbě a Čezeta se stala doslova legendou. Už od roku 1957 byla dopravním prostředkem, po kterém lidi opravdu toužili a rádi si ho pořizovali.
První ČZ 175 Čezeta se představila v roce 1956 jako typ 501, tehdy vznikla nultá série, samotná výroba se rozběhla v roce 1957 s dvoudobým jednoválcem z motocyklů ČZ, který ale po problémech s chlazením (typy 501/00 a 01) dostal ve vylepšených verzích (501/03 a 05) nucené chlazení větrákem a nabízel výkon 8 koní (5,9 kW). Zadní kolo bylo zavěšeno letmo na jednostranném kyvném rameni, obě byla odpružena pryžovými bloky, namáhanými na smyk.
Na internetu určitě najdete spoustu dalších technických specifikací a popisů tohoto skútru, nebudu je zde všechny vypisovat, to nechám erudovaným odborníkům, kteří tomu rozumí určitě víc než já. Snažím se vypsat spíš zajímavosti, a tak trochu i dobrý pocit z tohoto vozidla.
Celkem bylo vyrobeno 120 883 skútrů Čezeta všech typů v letech 1957 – 1964, z toho 58 433 prvního typu 501.
Čezeta byla mezi všemi motoristy velmi oblíbená. Kdo ji měl, ten ji měl rád, a byl i šťastný, že ji má.
Zajímavostí bylo, že u tohoto skútru byl tolerován i boční posez pro nás, dámy. Spolujezdkyně tak jezdily na skútru klidně i v sukni a šatech.
To bylo velmi originální, a pro dámy tehdejší doby asi i přínosné. V sukních a šatech se chodilo často. Nasedly tedy pohodlně bočním posezem. Upřímně si tedy neumím představit, jak se držely řidiče, aby nespadly, ale bylo to prý velmi populární a časté. Já se tedy budu dál držet a sedět v klasickém posezení. U tehdejšího skútru to bylo ale velmi inovativní, a obdivované i na zahraničních trzích.
V letech 1957 až 1964 byly Čezety velmi oblíbené. Pak se přestaly vyrábět v rámci utlumení domácího motocyklového průmyslu (do komunismu přeci nepojedeme na motorkách). Velká část Čezet byla Motokovem exportována.
Přesto u nás v ČR bylo skútrů Čezeta hodně. Byly oblíbené, a dobře se s nimi jezdilo.
Svou přezdívku „Prase“ prý dostaly, protože při pohledu zepředu prý kapotáž připomínala prasátko. Mě to nikdy moc nepřišlo, ale ze zkušenosti vím, že když lidé mají potřebu něčemu dát přezdívku, je to většinou věc, kterou mají rádi.
Jsem moc ráda, že jsem Čezetu „Prase“ na srazu veteránů viděla. Škoda, jen, že jsem se na ní nemohla i projet. Mám ji ale už vystavenou na poličce jako model, a vždycky, když se na ni podívám, udělá mi radost.
Pokud máte doma tatínka, dědečka, nebo manžela, kteří na tomto skútru jezdili, opravovali si ho a měli ho rádi, modelem od Abrexu jim určitě uděláte radost.
Značka: Abrex
Speciální popis: Takzvané Prase
Měřítko: 1:18
Série: Civilní
Časové zařazení: 60.-90. léta
Materiál: Kov/plast
Země původu: Vyrobeno v Číně
Značka vozidla: ČZ
Model vozidla: 175/501
Barevné provedení: Tmavě Červená/Světle Šedá
—————
Přihlaste se k odběru novinek: